Content

8 geheimen om jouw blog en content explosief te laten renderen

By maart 6, 2020 juli 6th, 2021 No Comments

8 geheimen om jouw blog en content explosief te laten renderen

Herken je dit? Je bent hard bezig om content te maken voor jouw doelgroep.

Je bent bezig om je content te verspreiden via social media en om traffic te krijgen naar je website.

Maar niemand koopt van je!

Het maken van content is nutteloos als het geen enkele lead of sale oplevert toch? Al het verkeer levert je immers niets op. Dit gaan we vanaf vandaag anders doen. Lees hieronder hoe…

Als je wilt dat content explosief voor je gaat werken, moet je een klein beetje marketingpsychologie gebruiken, een beetje in de huid kruipen van je doelgroep. Als je echt met hen connectie maakt op een hoger niveau zullen zij meer van je willen weten. Je genereert meer leads en jouw producten of diensten zullen meer afgenomen worden.

 1. Ken je doelgroep

Alle succesvolle bedrijven zijn in staat een oplossing te bieden voor de behoeftes van hun doelgroep. Als je deze eigenschap bezit, zul je succes behalen. Als je dit niet begrijpt, blijf je aanmodderen.

Je doelgroep

Iedere bedrijfsstrategie zal van het begin tot het einde gericht moeten zijn op de doelgroep. Content is niets anders dan dit. Als je wilt slagen in het behalen van leads en nieuwe klanten zul je moeten weten op wie je je pijlen richt.

Vele marketeers maken de fout door content te maken voor hun deelgenoten.

Je zou eigenlijk eerst even dit filmpje van Simon Sinek moeten bekijken. Zo maakt een freelance schrijver content over de kunst van het schrijven. Dit zal hoe dan ook geen leads of klanten opleveren. Zijn klanten zijn immers niet geïnteresseerd om te leren hoe zij beter kunnen schrijven. Maar wat ze wel willen weten is hoe zij beter kunnen schrijven om hun bedrijf te laten groeien.

“Creëer content voor jouw doelgroep, niet voor je deelgenoten”

Maar hoe goed ken jij je doelgroep?

  • Kom alles te weten over jouw doelgroep:
  • Waar zij zich online bevinden
  • Wat hun behoeftes zijn
  • Wat hen blij maakt
  • Wat hen frustreert
  • Wat hun leeftijd is
  • Waar zij werken

Je kunt jouw doelgroep achterhalen door de volgende methodes toe te passen:

  • Bekijk fora die relevant zijn voor je doelgroep
  • Bekijk de zoekwoorden in Google zoekwoord hulpprogramma’s
  • Bekijk de zoekwoorden op Social media
  • Laat bezoekers op je website een vragenlijst invullen SurveyMonkey
  • Bestudeer blogs en relevante off- en online magazines
  • Bestuur je concurrentie
  • Maak een afspraak met je bestaande relaties en klanten en meet hun behoeftes
  • Ga naar relevante events

 2. Kies een onderwerp dat waardevol en relevant is

Het geheim van effectieve contentmarketing ligt in het maken van content die relevant is en een grote bijdrage levert aan jouw publiek. Hoe meer waarde je bijdraagt aan je doelgroep des te meer zij jou zullen vertrouwen.

Om je conversies(rendement) te optimaliseren zul je interessante onderwerpen moeten kiezen die de pijn oplost van hun probleem of behoefte. Na het verrichtten van je onderzoek zou je goed moeten weten wat hun behoeftes zijn.

Welke van deze behoeftes vervul jij hierin voor hen? De uitkomst zou een goede titel kunnen zijn voor je content.

Om het meest effectief te targetten met je content zul je zeer specifiek moeten zijn. Een artikel over “social media strategieën” bereikt een breed publiek maar het is een algemeen onderwerp en er zijn vele concurrenten. Een artikel over “social media strategieën voor Freelance schrijvers” bereikt een veel kleinere maar wel een gerichtere doelgroep. Hier haal je een veel hogere engagement mee. En onthoud: “Engagement lijdt altijd tot leads”

Engagement lijdt altijd tot leads.

3. Schrijf een pakkende en triggerende titel

Bij content marketing is de titel de kracht om verder te lezen, de conversiekracht. Hoe goed je content ook is.

Als je publiek zich niet getriggerd voelt bij jouw titel en deze niet de urgentie laat inzien om jouw content te gaan bekijken, gaan zij het niet lezen.

Schrijf een pakkende of triggerende titel

Bij dit onderwerp komt en stukje wetenschap en psychologie kijken.

Magazines zijn een goed voorbeeld. Zij moeten personen aantrekken die het magazine moeten gaan kopen. Hun enige kans om de potentiële koper te verleiden is om via sterke titels op de voorkant mensen nieuwsgierig te maken voor hun magazine.

De gebruikte titels van magazines zijn bewezen wetenschappelijke formules. Deze formules zijn bedacht door copywriting legendes zoals Eugne Schwarts and David Ogilvy(nee, niet die van het tv programma;) Zij hebben dit al ruim 50 jaar bewezen.

Je titel heeft maar 1 doel: De kans grijpen om ervoor te zorgen dat de lezer je volledige artikel gaat lezen.

Het is simpel; beloof hen de voordelen.

De titels die het beste werken, zijn diegenen die de lezer de voordelen beloven.

Een goede inspirerende website voor goede titels is: www.buzzfeed.com Deze website leeft van de triggerende en pakkende titels. Dus maak gebruik van de voorbeelden

Daarnaast kun je een aantal van dit soort voorbeelden gebruiken om je titel mee te starten.

  • 10 briljante ideeën voor social media marketing voor financiële dienstverleners
  • In 6 stappen de perfecte social media marketing strategie voor Health Coaches
  • Ontdek de 7 valkuilen die je moet weten voordat je adverteert op social media
  • 24 geheimen die niemand je vertelt over Linkedin
  • 4 dingen die je niet wilt missen als financieel dienstverlener
  • Wil je de formule om iedere keer de perfecte titel te maken?

4. Houd de lezer vast met je opening

Zo, nu heeft de lezer je content geopend… je bent er alleen nog lang niet…

Omdat we iedere dag steeds meer content onder ogen krijgen wordt het ook iedere keer weer lastiger om de aandacht vast te houden. Onze aandacht span wordt korter en korter. Het gemiddelde aantal seconden dat we onze aandacht vasthouden voor media is slechts 8 seconden(1 seconde korter dan een goudvis).

Onze media aandacht span is slechts 20 seconden korter dan die van een goudvis.

Wat betekent dit voor jou?

Dit betekent dat jij je lezer vast moeten zien te houden. Je dient hen te interesseren voor wat jij te vertellen hebt. Anders zullen ze afdwalen om iets anders te gaan kijken.

Hier een paar slimme trucjes om hun aandacht vast te houden:

  • Stel een vraag. Als je een vraag stelt, zet je iemand aan het denken, nadenken over jouw vraag zet engagement in werking.
  • Gebruik bizarre statistieken. Gebruik statistieken die je lezer nog niet kent. De schok moet groot zijn, je wilt dat ze denken; Zo dat wist ik niet!!!
  • Omschrijf het probleem. Ga direct op het probleem in. Draai er niet omheen. Diep het probleem uit zodat de herkenning zich vastbijt. Vertel waarom het probleem zich voordoet.

 5. Bouw een relatie op

Content marketing gaat over een relatie opbouwen. Jij maakt content om hen te voorzien in de behoeftes die er uiteindelijk(hopelijk) toe lijden dat het een lead of een klant wordt.

Om een relatie op te bouwen moet je een verstandshouding creëren. Als je je huiswerk hebt gedaan en je weet wie jou doelgroep is, heb je al wat ideeën over de toegevoegde waarde of behoeftes waar jij hen in kunt voorzien.

Spreek dezelfde taal als je doelgroep. Bekijk hun websites en leer hoe zij spreken en zich uiten. Maak gebruik van dezelfde taal in jouw content creatie. Hierin kun je behoorlijk ver gaan om jouw doelgroep volledig te verstaan en te begrijpen.

Als zij voelen dat jij hen volledig begrijpt, zullen zij jou sneller vertrouwen en overgaan tot het verder onderzoeken van jouw expertises.

Content gaat over een relatie opbouwen.

6. Wees echt en behulpzaam

Een relatie opbouwen is super goed. Maar je moet ook laten zien dat jij diegene bent die hen kan helpen in dat proces. Daarom moet jouw content hen de handvatten bieden met een oplossing waar zij iets mee kunnen. Als zij jouw content toepassen zijn ze ervan overtuigd dat jij hen helpt bij het verbeteren van hun behoeftes. Dat is een grote stap in de richting naar een nieuwe klant.

Jouw content kan behulpzaam zijn op de volgende manieren:

  • Los een probleem op. Je biedt een oplossing voor hun probleem waar zij tegenaan lopen. Je geeft ze de totale oplossing, niet een beetje, niet half, maar (bijna)alles. Als het goed is, is jouw product of dienst een toegevoegde waarde naast de content bovenop de oplossing voor dit opzichzelfstaande probleem. Als jouw content hen hierbij helpt, willen ze vaak meer van je weten. Het is niet erg als je niet 100% verteld. Dit kan jouw geheim zijn wat in jouw producten of diensten zit verwerkt.
  • Voed je lezers op. Als jij als expert op jouw vakgebied, in staat bent om een leraar(es)-leerling verhouding te creëren, bereik je automatisch de positie van autoriteit en win je het vertrouwen. Maar vergeet niet hun taal te spreken. Gebruik nooit vakjargon die zij niet begrijpen. Wees niet arrogant maar bescheiden.
  • Geef een mening. In vele branches is een overvloed aan advies. Velen hiervan zijn zeer conflicterend. Jouw publiek is vaak onzeker over welke stappen zij moeten nemen. Soms zijn ze uren aan het zoeken naar het antwoord. Welke training is het beste voor mij om af te vallen? is dat cardio training of juist krachttraining etc. Maak het helder voor je doelgroep en laat je expertise zien. Als je dit duidelijk kunt verwoorden ben je een heel eind.

“Content is niet alléén maar marketing maar ook echt iets willen bijdragen”

 7. Wees emotioneel

Hoe rationeel je doelgroep ook is, iedereen heeft emoties. Toch maken emoties een zeer groot gedeelte uit in hun beslissingsproces. Zoals vele experts in de wetenschap hebben gemeten, levert content met emotionele waarde altijd meer op dan wanneer je dit weglaat.

Positieve emoties: Geluk, blij, tevredenheid

Negatieve emoties: Angst, frustratie, falen

Over het algemeen roepen positieve emoties de meeste voordelen op voor het gevoel wat je wilt creëren.

Je kunt positieve emoties oproepen door:

  • Gebruik te maken van een optimistische tone of voice
  • Hen te stimuleren in het opvolgen van jouw tips en het bereiken van hun doelen
  • Het delen van geïnspireerde succes verhalen

Maar negatieve emoties kunnen ook werken. Let wel op:

  • Het probleem definiëren. definieer het probleem. Laat de pijn voelen en vertel je publiek dat zij meer traffic willen naar hun website.(alles is waar toch?)
  • Smeer het een beetje in. Duw het er nog een beetje in. Vertel wat de pijn is als dat probleem zich blijft voordoen. Wat voor verloren moeite het is als de situatie zich blijft voordoen.
  • Los het probleem op. Nu heb je ze echt warm gemaakt. Je kunt hen gaan vertellen wat de oplossing is voor het probleem. Zij voelen dat er iets aan gedaan kan worden.

 8. Maak een onweerstaanbaar aanbod

Door de tactieken die we zojuist hebben gebruikt, bouwen we aan een relatie met onze doelgroep. We helpen hen met het probleem. We hebben ze zelfs een beetje emotioneel gemaakt als het goed is ????

Nu is het tijd om je doelgroep om te zetten in een lead.

Dit kun je doen door:

  • Ze lid te laten worden van je nieuwsbrief(bedenk wel een doel. De hele wereld roept al; wordt lid van mijn nieuwsbrief). Bied ze exclusieve content)
  • Download jouw e-book
  • Laat ze inschrijven voor je webinar of seminar
  • Laat ze een product bekijken of kopen

Die trigger of zogenaamde “Call to action” moet zeer prominent aanwezig zijn op je website:

  • Op jouw homepage
  • Aan de rechterkant op iedere pagina
  • Aan het einde van je blogbericht
  • In een pop-up

Als je wilt dat je aanbod echt gaat werken gebruik dan deze technieken:

  • Benoem de voordelen. Vertel duidelijk wat het oplevert.
  • Benadruk het unieke hiervan. Heb je iets wat je concurrenten niet hebben. Meld dat dan hier.
  • Straal vertrouwen uit. Gebruik sociale bewijskracht d.m.v. testimonials van je bestaande klanten.
  • Gebruik cijfers. Statistieken lijden naar geloofwaardigheid. Het kan het aantal leden zijn of het aantal downloads dat je al hebt gehad.

“Neem je doelgroep mee op reis”

Conclusie

Content marketing gaat eigenlijk alleen maar over je doelgroep meenemen op reis. Jij trekt hun aandacht, je neemt ze mee aan de hand, bouwt een relatie op en biedt ze jouw product aan.

In iedere fase van de reis, dien je bezig te zijn met het vergroten van je relatie met jouw doelgroep…

Waardoor ze uiteindelijk op het juiste moment jouw product of dienst niet meer kunnen weigeren.

Wat voor aanbod kun je nu verzinnen? Laat je reactie achter in de comments.

Download hier onze handige “Roadmap Digitale Salestransformatie” en leer precies welke stappen jij moet zetten om jouw doelgroep aan te spreken.