Doelgroep

6 lessen om jouw doelgroep te vinden

By maart 5, 2020 juli 6th, 2021 No Comments

6 lessen om jouw doelgroep te vinden

Ik heb de afgelopen tijd weer veel interessante inzichten gekregen en vele gesprekken gevoerd met interessante mensen. Ik merk dat er meer  en meer gepraat wordt over niches, doelgroep en dat daar de kansen nu echt liggen. Dat is al een tijdje zo maar in de praktijk zien we hier bij de meeste ondernemers nog maar weinig van. Ik wil graag een aantal zaken met je delen om je toch aan het denken te zetten. Er liggen ook voor jou enorme kansen…

Waar gaan we het over hebben in deze marketingblog?

  • Het belang van de gegevens over je doelgroep. Dit gebruik je om betere content te schrijven en je publiek erbij te betrekken.
  • Waarom berichten met nieuwe lessen en tips altijd beter werken voor jou en je publiek.
  • Wat ik geleerd heb van het hebben van een Facebookgroep en waarom jij er ook één zou moeten hebben.
  • Waarom je een assistent zou moeten inhuren.
  • De mogelijkheden van een nieuwe niche website.

1.      Je moet je richten op de gegevens van je doelgroep (De Creatie Van Mark)

Vorig jaar december ontving ik een lange e-mail van mijn assistent Evita, met in de bijlage een pdf-bestand van 3 pagina’s, genaamd ‘De Perfecte Klant’. In dit bestand werd duidelijk wat voor intensief onderzoek je moet doen om de demografische aspecten van je doelgroep te leren kennen. Met dit doel in het oog, werd ijkpersoon ‘Mark’ geboren.

Buiten de leeftijd en afkomst van Mark, weten we ook de volgende dingen over hem:

  • Hoeveel maanden hij al werkt in zijn vakgebied
  • Hoeveel geld hij elke maand verdient met zijn websites
  • De soort partnerprogramma’s waar hij ervaring mee heeft
  • Het soort advies dat hij al veel te vaak heeft aangehoord
  • Zijn grootste frustraties in het creëren van meer internetverkeer
  • Zijn vraagprijs voor informatieproducten
  • Waarom hij online geld wilt verdienen
  • De dingen waar hij het meeste spijt van heeft in zijn leven
  • Zijn plannen voor zijn bedrijf als het eenmaal succesvol is

Het is duidelijk dat Evita deze lijst met eigenschappen niet in één keer uit haar duim gezogen heeft. Zij heeft heel zorgvuldig en bewust onderzoek gedaan om met goede en duidelijke resultaten te komen.

Wat betekent dit voor jou?

Zodra je begint met het opbouwen van een publiek, moet je echt even de tijd nemen om de mensen uit je publiek te leren kennen.

Stel ze vragen in je e-mails, of wanneer ze één van je leadmagneten hebben gedownload.

Laat ze weten dat ze altijd vragen kunnen stellen. Je kunt eventueel ook een enquête opstellen en uitsturen.

Hoe meer je weet over wat er in de hoofden van je publieksleden omgaat, hoe beter je daarop jouw content kunt aanpassen zodat het publiek precies krijgt waar zij behoefte aan heeft.

2.      Pas je blogs aan op de interactie van/met je lezers

Toen ik net begon te schrijven, schreef ik elke keer een kort bericht met erg weinig informatie erin verwerkt.

Tegelijkertijd deed Evita onderzoek naar ‘Mark’ en kwam erachter dat mijn schrijfstijl niet aansloot op het normale leesgedrag van het publiek.

In plaats van een korte tekst, besloot ik om langere teksten te schrijven met meer actiepunten en onderbouwingen erin verwerkt.

Nu worden mijn berichten veel vaker gelezen en passen ze de gegeven informatie ook echt toe op hun eigen bedrijf.

 

Wat betekent dit voor jou?

Soms vindt een publiek het fijn om volgestampt te worden met informatie door middel van één hele lange blog, en soms vindt een publiek het juist fijn om de informatie opgesplitst en in meerdere delen te ontvangen.

Kijk naar de statistieken van jouw website en doe onderzoek naar de manier waarop jouw publiek de informatie graag wil ontvangen.

Je kunt ook experimenteren met verschillende soorten berichten, om te kijken wat het beste scoort bij jouw publiek.

3.      Zorg ervoor dat ALLES overeenkomt met de behoeften van jouw publiek

Evita is iemand die niet zomaar alle blogberichten en teksten die ik haar stuur om te publiceren, accepteert.

Zij zal nooit iets publiceren waarvan ze denkt dat het niet 100% bruikbaar is voor de lezers.

Elke maand, als zij de berichten in WordPress zet, zodat ze deze in kan plannen, krijg ik altijd een aantal suggesties over hoe ze bepaalde dingen beter heeft geformuleerd, zodat het beter aansluit op de behoeften van ‘Mark’.

En op deze manier schrijven we betere blogs voor jullie. 

Wat betekent dit voor jou?

Als je niet alles voor je website zelf schrijft, moet je ervoor zorgen dat je de tijd neemt om het schrijfwerk dat anderen voor jouw website schrijven, te controleren.

Je hoeft niet bang te zijn om verbeterpunten aan te geven. Het houdt je schrijvers wakker en zij kunnen er weer van leren. Je site wordt hier echt beter door.

4.      Lesgeven is belangrijk (en VEEL beter dan preken geven)

Sommige van mijn favoriete berichten bestaan slechts uit screenshots om uit te leggen hoe je iets kunt doen.

In mijn bericht over het LinkedIn geheim heb ik veel screenshots gebruikt. Simpelweg omdat dit makkelijker uit te leggen is. Het belangrijkste van een bericht als dit, is dat mensen de stappen kunnen uitvoeren met behulp van het tutorial.

Oké, lange preken geven (met heel veel sleutelwoorden erin verwerkt…) kan inderdaad lezers aantrekken via zoekmachines, maar als je lezers er niet veel mee kunnen, heb je er zelf ook niets aan.

Wat betekent dit voor jou?

Lees je blogberichten door en zorg ervoor dat elk bericht informatie bevat waarmee de lezers direct aan de slag kunnen. Als je jezelf erop betrapt hebt dat je in het verleden wel eens preken gegeven hebt in je blogberichten, zorg ervoor dat je dit vanaf nu niet meer doet en zie het verschil.

5.      Het uitbesteden van je werk is ondanks de kosten die het met zich meebrengt, het dik en dwars waard. Je wint er tijd mee en verdient er tegelijkertijd geld mee

Ik besteed het grootste deel van mijn werk uit aan Evita. Ik kies er bewust voor omdat het mij enorm veel tijd bespaart

Ik merkte dat ik pas begon te groeien toen ik durfde te investeren. Daar heb ik echt van geleerd. Met name voor zelfstandige professionals is dat een must. Je hebt niet de tijd om alles zelf te doen. En content is voor jou meestal gewoon de sleutel naar leads en klanten.

Ik houd ongeveer 10 uur per week over dankzij mijn VA (virtuele assistent)

Ik vind het heerlijk om te zien hoeveel meer werk ik aan kan, dankzij mijn VA. 

Wat betekent dit voor jou?

Ga eens nadenken over bepaalde taken, die jij regelmatig uitvoert, maar die je gemakkelijk aan iemand anders kunt overlaten.

Ga naar de website moneypenny en zet je opdracht eens uit. Voer een test uit met iemand die je hebt gekozen. Je zou ook een Facebook advertentie kunnen plaatsen waarbij je target op studenten die net van school af zijn. Je zult je verbazen hoeveel er reeds een eigen bedrijfje hebben.

Stuur elke potentiële VA een aantal proefopdrachten die een paar uurtjes per week kosten. Kies de VA die jou het beste lijkt, en werk er een maandje mee om te kijken hoe het gaat.

Het is een betaalbare investering, en sinds dat ik zelf de stap heb genomen, kan ik je garanderen dat ook jij veel profijt uit een VA zal halen.

6.      Je kunt in een korte tijd een succesvolle niche website opbouwen

Het is me opgevallen dat veel niche marketeers (inclusief mezelf) de neiging hebben om ontzettend veel advies te zoeken en te lezen, over hoe we succesvol kunnen worden. We worden compleet overspoeld door de informatie en stellen het uit om nuttige taken te verrichten.

Al het lezen en de stress die het met zich meebrengt, omdat we denken dat we te weinig doen en te weinig bereiken… Je bereikt er niets mee.

Maak een plan met Evita’s strategieën en volg dit plan stap voor stap. Het maakt niet uit als je plan niet perfect in elkaar steekt. Het is beter om gewoon aan de slag te gaan en af en toe te merken dat je iets anders moet doen dan het plan zegt in plaats van te proberen alles van tevoren uit te stippelen en een perfect plan op te stellen.

Verover de wereld met jouw niche website

Ik hoop dat je geïnspireerd geraakt bent door het lezen van deze 6 tips.

Inspiratie kan grote dingen voortbrengen, maar je moet zelf het grote werk verrichten om een succesvolle website op te bouwen.

Ik heb een tip voor je voor als je jouw niche website een stapje verder wilt brengen.

Wat wordt jouw eerste stap na het lezen van deze blog?

Download hier onze handige “Roadmap Digitale Salestransformatie” en leer precies welke stappen jij moet zetten om jouw doelgroep aan te spreken.